Den danske COP14 blog

Den danske COP14 blog

Rene polske biler

COP14Posted by Lars Georg Jensen Thu, December 11, 2008 14:49:34

Verden er lille. Eller har i hvert fald meget fælles. På den anden side af gaden fra hotellet, hvor de fleste danskere bor, ligger et kæmpe indkøbscenter, bygget over samme skabelon som i resten af verden. På øverste etage af dette polske etablissement kan man vælge at spise på Kentucky Fried Chicken, PizzaHut eller en café med det fransk-klingende navn Le Bistrot, hvor der serveres italiensk mad. Alt imens man lytter til den obligatoriske muzak for årstiden, som f.eks. britiske Chris Rea’s 20 år gamle drivende sentimentale ”Driving home for Christmas”.

Ude i Poznan’s gader, er der en masse polakker, der er i færd med at køre. Ikke nødvendigvis hjem til jul, men kører, det gør de. Bilerne er de samme som hjemme i Danmark, dog med en overvægt af tysk-producerede og lidt større biler, og et fravær af de mini-biler, der i de senere år har opnået en pæn -markedsandel i Danmark. Der er ikke skyggen af en overlevende Polski Fiat eller Lada fra de grå Øst-dage. Så røg den fordom.

Udenfor Poznan International Fair, som konference-centret hedder, holder der også en masse store biler. Det er nogle ordentlige flydere, beregnet til ministre og andet godtfolk, og på siden er der med kæmpe typer skrevet CLEAN ENERGY. Det er BMW’er af modellen Hydrogen 7, og som navnet mere end antyder, er de drevet af brint. Det fremgår dog ikke, hvad brinten er lavet af, og derfor ikke, hvorfor de er særligt ”clean”. Som de fleste klimanørder vil vide, er brint blot en energibærer, ligesom elektricitet er det. Så om de brint-drevne biler er særligt ”rene” eller ej i forhold til deres påvirkning af klimaet, afhænger af, hvordan brinten er fremstillet.

BMW Hydrogen 7 er efterhånden en model med nogle år på bagen. Den er fra dengang – for få år siden – hvor alle troede, at brint var fremtidens løsning på transportområdet. Inde i konference-centret mener de fleste eksperter i dag, at el-biler er en bedre løsning, bl.a. fordi el-biler er lettere at integrere i den eksisterende energisektor, og fordi effektiviteten er bedre.

Det bliver spændende at se hvilke limousiner, det danske formandskab for næste års COP i København, fremskaffer til den lejlighed.

Blog Image

Opel Flextreme

Blog ImageBlog Image BMW Hydrogen 7

Blog Image

  • Comments(0)//cop14.vejrblog.dk/#post26